X

Za pozůstatky zlínského hradu

Cílem naší procházky je Hradisko, cesta za pozůstatky zlínského hradu.

Základní údaje o trase
Výchozí bod: Památník Tomáše Bati
Cílový bod: Hradisko, pozůstatky hradu
Vzdálenost: 3,1 km
Časová náročnost: 1.04 min
Převýšení: stoupání 146 m; klesání 54 m
Obtížnost: nenáročné
Povrch: lesní pěšiny, místy zpevněná komunikace
Doporučení: turistická obuv s pevnou podešví

Trasa
Od Památníku T. Bati se vydáme k lyžařskému svahu, kde se napojíme na zelenou turistickou značku, po které půjdeme nahoru k lesu (svah budeme mít po pravé straně). Od lesa po necelých 500 m přijdeme na rozcestí, na kterém odbočíme vpravo, stále po zelené turistické značce. Po 300 m dojdeme na vyhlídku pod Barabášem. Po dalších 260 m vystoupáme na kopec Barabáš, druhý nejvyšší vrchol Zlína. Ujdeme dalších 600 m a dostaneme se k rozcestníku Hradisko – odb., od kterého se vydáme doleva. Po 200 m dojdeme na rozcestí a dáme se po zpevněné cestě doprava. Na dalším rozcestí odbočíme doleva, stále po zelené značce. Cesta postupně přejde v lesní pěšinu, po které po 1,2 km přijdeme k pozůstatkům zlínského hradu, Hradisko. Při cestě zpět máme možnost se na rozcestníku Hradisko – odb. vydat vlevo a pokračovat po zelené, až dojdeme k Lesnímu hřbitovu, odkud se MHD dostaneme zpět do města.

Tip: Procházku si můžeme prodloužit návštěvou zlínského Hollywoodu, kde na nás čeká animační a zábavní centrum Filmový uzel Zlín či Kabinet filmové historie s expozicí filmových artefaktů. Po ulici Filmová, jež je obklopena několik vilami, dojdeme k nejznámější vile hudebního skladatele Zdeňka Lišky, která uzavírá tuto ulici. Zlínský architektonický manuál zpracoval samostatnou stezku Kudlov, moravský Hollywood, více na https://zam.zlin.eu/stezka/11-kudlov-moravsky-hollywood.

Mapa

Atraktivity
Hradisko
Průzkumy provedené na Hradisku v letech 1938 a 1940 sice vyvrátily představu o rozsáhlém kamenném sídle, ale prokázaly, že na tomto místě někdy od druhé poloviny 13. století stával opevněný objekt – hrad nebo tvrz, který sloužil svému účelu (patrně jako strategický strážní bod nad důležitou křižovatkou významných obchodních cest) ještě na přelomu 15. a 16. století. Pak bylo sídlo opuštěno. Dle pověsti se traduje, že od hradu měla vést podzemní chodba až do 3 hodiny vzdáleného Provodova. Hradu i městu pod ním podle legend vládl tajemný rytíř Miloš.

Filmové ateliéry Zlín
Zlínské ateliéry stojí na Kudlově již od roku 1936. Původně měly sloužit k natáčení reklam pro firmu Baťa, jejíž tehdejší šéf Jan Antonín Baťa dal pokyn ke stavbě prvního studia. To najdete v areálu i dnes. Začátkem 60. let byly filmové ateliéry vůbec první v celé Evropě, které se systematicky zabývaly výrobou filmu pro děti a mládež. Areál je běžně přístupný veřejnosti. V České republice najdete kinematografické laboratoře (kromě těch v České televizi) pouze zde.

Filmový uzel Zlín
Jedinečné filmové, kulturní a zábavní centrum pro celou rodinu. Děti si vyhrají v animační dílně či v Tvořivém chlívku prasátka Lojzíka. Expozice o vzniku a historii filmových ateliérů a osobnostech je koncipována jako svitek filmu založeného do kamery či promítačky. Součástí expozice jsou i dobové projekce, krásné filmové plakáty, ukázky ze slavných filmů a poutavé trikové záběry.

Kabinet filmové historie
Unikátní stálá expozice artefaktů z historie zlínského filmového studia, kde uvidíte autentické loutky, dekorace, rekvizity, osobní předměty tvůrců a návrhy výtvarných řešení ke zlínským filmům. Jedinečná je také kolekce amatérské filmové techniky sestavená Radomírem Koutkem. Kabinet filmové historie najdete v areálu filmových ateliérů na Kudlově ve 32. budově.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.